جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

مونتاژ مادربرد

مادربرد (Motherboard)، یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر است که به شکل بلوک های الکترونیکی طراحی و ساخته می شود. این بلوک ها شامل مدارهای الکتریکی و الکترونیکی هستند که حافظه رم، پردازنده، کارت گرافیک و سایر قطعات را به هم متصل می کنند.

برای نصب و مونتاژ مادربرد، ابتدا قطعات الکترونیکی روی برد قرار داده می شوند. در این مرحله، محل نصب پردازنده، سوکت حافظه رم و محل کارت گرافیک تعیین می شود. سپس، با استفاده از قطعاتی که به صورت پیچ و مهره فراهم می شوند، برد به قابلیت پیچیدن و خم شدن مجهز می شود و قابلیت نصب در کیس کامپیوتر را پیدا می کند.

در ادامه، سیم های رابط های مختلف نصب شده و به قطعات الکترونیکی وصل می شوند. سپس، پاور به مادربرد وصل می شود و بررسی می شود که آیا تمامی قطعات به درستی به هم وصل شده اند یا خیر. بعد از این مراحل، مادربرد آماده استفاده می شود و می توان روی آن پردازنده، حافظه رم، کارت گرافیک و دیگر قطعات را نصب کرد تا یک سیستم کامل بسازیم. در ادامه ان مقاله مراحل را با جزئیات بیان خواهیم کرد.

مونتاژ مادربرد

نحوه نصب و مونتاژ مادربرد

ابتدا کاور کیس را بردارید. داخل آن باید یک بسته سخت افزار باشد، شامل پیچ های عریض، پیچ های باریک، برجستگی هایی از جنس برنج، واشرهای نایلونی قرمز رنگ و ضمائم دیگر.

قبل از آن که مونتاژ مادربرد را انجام دهید، ابتدا باید کیس را با برداشتن هرگونه وسیله قابل جابجایی که ورود را مشکل می سازد آماده سازید. اگر از یک tower case استفاده می کنید، آن را به کنار بخوابانید و نگاهی به صفحه فلزی بزرگ در زیر آن بیندازید.

سوراخ های متعددی در این بخش وجود دارد. تعدادی از آن ها برای آن است که برجستگی هایی مادربرد در آن قرار گرفته و از آن پشتیبانی شود . اگر مادربورد خود را از نزدیک چک کنید، سوراخ هایی با حاشیه نقره ای خواهید یافت. اغلب آن ها با سوراخ های برجسته در داخل کیس منطبق هستند. به خاطر روشی که بر اساس آن کیس های ATX و بردها استاندارد شده اند.

توصیه های مونتاژ مادربرد

حداقل 6 برجستگی را برای محکم کردن مادربرد به کار بگیرید و اطمینان پیدا کنید که هر برجستگی برنجی که نصب می کنید، با سوراخی در مادربرد انطباق داشته باشد.

نباید هر برجستگی که به طور کامل با مادربرد پوشانده می شود (با سوراخ های آن انطباق ندارد) را نصب کرد؛ زیرا تماس غیر صحیح بین مادربرد و کیس می تواند باعث سوء عمل و خرابی شود.

از یک جفت انبردست برای پیچاندن برجستگی های هر گوشه مادربرد استفاده کنید. حداقل به دو برجستگی برای پشتیبانی از وسط مادربرد، یکی نزدیک اسلات AGP قهوه ای و دیگری در جهت مخالف، نیاز است. اگر خواستید می توانید از تعداد بیشتری استفاده کنید، سپس منطقه برجسته روی مادربرد را آماده  می کنیم که پشت کیس است. این بخش به سریال mobo ،ps2 ،USB و پورت های دیگر مربوط می شود.

برخی از کیس ها صفحات پانچ شده ای دارند که قسمتی یا همه سوراخ های برجسته را می پوشانند. پانچ آن ها را جدا کرده و آن ها را دور بریزید . برخی از کیس ها هم یک صفحه برجسته جدا دارند که باید آن را به محکمی در محل قبل از وارد کردن مادربرد اضافه کنیم.

بیشتر بخوانید: آموزش مونتاژ کامپیوتر

نصب مادربرد در کیس

نحوه قرار دادن مادربرد در کیس

مادربرد را درون کیس وارد کنید. مطمئن شوید هیچ چیز زیر آن نیفتاده یا نلغزیده باشد. مادربرد را از لبه هایش نگه دارید. باید مواظب باشید که آن را با گرفتن سایر اجزا بلند نکنید. اگر مواظب نباشید ممکن است چیزی را بشکنید. هماهنگ سازی برجستگی ها احتیاج به مهارت کمی دارد ولی باید با صبر و حوصله کار کنیم و به چیزی فشار وارد نکنیم.

وقتی که مادربرد در جای خود است یک پیچ را برای هر برجستگی، همراه با یک واشر نایلونی به کار ببرید. هر پیچ را با یک یا دو دور چرخش ببندید، اما هیچ کدام را محکم نکنید تا وقتی که همگی آن ها را سرجای خود قرار داده باشید.

اتصال پاور به مادربرد

وقتی همه پیچ ها را نصب کردید از اول همه پیچ ها را محکم کنید، سپس کابل پاور را از منبع تغذیه به سوکت پاور روی مادربورد متصل کنید.

در مونتاژ مادربردهای پنتیوم 4 مهم است بدانید که سوکت پاور دیگر و کوچکتری نیز وجود دارد؛ زیرا پاورهای ATX جدید دارای یک کانکتور برای این مورد هستند.

اکنون دسته کوچک سیم را که از جلوی کیس بیرون زده و دارای کانکتورهای کوچکی است پیدا کنید. روی آن ها برچسب هایی مثل «Power SW» ، «Power LED» ، «hd led» ، «Speaker» و غیره است. بیشتر مادربردها دارای قالب های کوچک پین مخصوص این کابل ها هستند. کتابچه مادربورد دارای نموداری است که نشان می دهد هر کدام از این سیم ها به کدام قسمت تعلق دارد.

تعمیر کامپیوتر در مرکز سخت افزار ایران

مونتاژ قطعات کیس کامپیوتر، کاری ظریف و نیازمند دقت بالا است. گاهی به دلیل خراب شدن یک قطعه و نیاز به تعویض آن لازم است کیس را باز کرده و قطعه معیوب را با یک قطعه نو عوض کنیم. در این صورت ضمن رعایت اصول ایمنی باید بدانید که دقیقا چه اتصالاتی باید باز شوند و چگونه می توان کار را بدون آسیب به سایر قطعات انجام داد. اگر در مورد مونتاژ یا آموزش تعمیر کامپیوتر نیاز به کمک دارید، کافی است با ما تماس گرفته و از تکنسین های مرکز سخت افزار ایران کمک بگیرید.

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩