جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

آموزش نصب دوربین مداربسته

امروزه در كشور ما استفاده از دوربين هاي مدار بسته در شركت ها ، كارخانجات و اماكن ديگر جهت امور حفاظتي و نظارتي رو به رشد است. به همين جهت يكي از مشاغل پر درآمد و به روز در كشور ما محاسبه و طراحي ، نصب و راه اندازي اين سيستم ها است. دوره های آموزش نصب دوربین مداربسته شامل مراحل شناخت و نصب و راه اندازی و طریقه تنظیم و حتی رفع عیب بعد از نصب است. کارآموز در دوره آموزش نصب دوربین مداربسته با روشهای جدید نصب و راه اندازی و دستگاههای جدید و قدیمی آشنا می شود و می تواند به راحتی نصب و دوربین های نصب شده را عیب یابی کند. 

آموزش نصب دوربین مدار بسته

کاربردهای دوربین مداربسته

کاربرد اصلی و عمده دوربین های مداربسته در سیستم های حفاظتی است اما کاربرد های آن به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر میرود کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس.

نوع ساده سیستم کنترل تصویری یک دوربین و یک مانیتور است به طوری که تصاویر متحرک جلوی دوربین بر روی صفحه ی مانیتور قابل نمایش باشد. در حالت پیشرفته تر می توان تعداد دوربین ها را افزایش داد و نیز انواع سیستم های کنترلی از قبیل سیستم کنترل زاویه ی دید ، سیستم بزرگنمایی دوربین ها و سیستم های ضبط کننده و انتقال تصاویر، همچنین سیستم چند پارچه سازی تصویر را به این مجموعه افزود .

انواع دوربین مدار بسته

در معرفی انواع دوربین مداربسته میتوان به موارد زیر اشاره کرد. ولتاژ اغلب دوربین های مداربسته 12 ولت مستقیم و 220 ولت متناوب است. 

1- فیبری

2- پین هل

3- نیمه صنعتی

4- صنعتی

5- دید در شب

6- اسپید دام

خدمات انواع دوربین های مدار بسته در مرکز سخت افزار ایران ارائه می شود.

انواع دوربین مدار بسته

انواع پایه های دوربین مدار بسته

  • ثابت ، ثابت مفصلی( جهت استفاده به عنوان پایه قابل تنظیم)

پایه ثابت به منظور قرارگیری دوربین در حالت ثابت به کار می رود، حرکتی ندارد و دوربین نیز فضای ثابتی را به نمایش می کشد.

در پایه ی مفصلی ، دوربین با حرکت دو حالته ( چپ و راست) یا چهار حالته ( چپ و راست – بالا و پایین ) در زاویه دید مناسب و مورد نظر به روش دستی تنظیم می شود.

  • گردان ( گردان دو حالته و گردان چهار حالته ) که در انواع داخلی و خارجی استفاده می شود.

پایه گردان به خاطر استقامتی که دارد، می تواند وزن دوربین گردان را تحمل کند و دوربین نصب شده روی آن هم  می تواند حرکت دو حالته و هم می تواند حرکت چهار حالته داشته باشد.

برخی از اصطلاحات در دوربین های مداربسته

 پن و تیلت

دوربین گردان دو حالته را به نام پن و دوربین گردان چهار حالته را به نام پنتلیت می شناسند.

 این دُر (Indoor) و آوت دُر (outdoor)

به خاطر تعیین نوع پوشش دوربین ها یا تنظیم نور مناسب آن ها در فضا های مختلف دوربین ها را به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می کنند. یعنی در فضای خارجی حتما باید از دوربین ( آوت دُر ) استفاده کرد.

لنز

برای دوربین های صنعتی و نیمه صنعتی متناسب با کاربرد و طرز نصب دوربین یک لنز ثابت در نظر می گیرند که روی آن کار گذاشته می شود. دوربین های فیبری و پین هل یک لنز اتوماتیک کوچک دارند که روی خود دوربین نصب شده، قابل دید هستند و می توان آن را تنظیم کرد. اندازه لنز ها معمولا از 8/2 میلی متر، 6/3 میلی متر، 4، 6، 8، 12 و 16 میلی متر می تواند باشد که به نسبت مکانی که دوربین کار گذاشته می شود و میدان دیدی که برای دوربین مورد نظر است بایستی این لنز ها را به کار برد. با افزایش اندازه لنز ها بر حسب میلی متر میدان دید کمتر می شود در عوض جزئیات به راحتی قابل دید است.

لنز 8/2 میلی متر زاویه ی دید بیشتری را نشان می دهد یعنی مساحت قسمت دیده شده توسط دوربین بیشتر است در عوض وضوح جزئیات تصویر کمتر است یعنی اشیاء در فاصله ی دورتر کوچک تر و با وضوح کمتری نشان داده می شود.

لنز 28 میلی متر وضوح جزئیات بیشتری را نشان می دهد در عوض زاویه دید کمتر می شود یعنی اشیاء در فاصله ی دورتر با مساحت کمتر ولی با وضوح جزئیات بیشتری نشان داده می شود.

همیشه می توان متناسب با موقعیت نصب دوربین مدار بسته و ناحیه مورد نظر یک لنز مناسب برای دوربین در نظر گرفت و این نکته را در نظر گرفت که لنز با میلی متر کمتر، زاویه ی دید یا میدان دید یا فضای دید بیشتری را نشان می دهد ولی تصویر در نقاط دورتر، کوچک تر ولی با وضوح جزئیات کمتری دیده می شود لنز با میلی متر بیشتر، زاویه دید یا میدان دید یا فضای دید کمتری را نشان می دهد ولی تصویر در نقاط دورتر یعنی با وضوح جزئیات بیشتری ملاحظه می شود.

راهنمای نصب دوربین مدار بسته

انواع کاور و دوربین های مناسب آن ها

1- کاور کوچک برای دوربین های فیبری و پین هل.

2- کاور متوسط برای دوربین های فیبری، پین هل و نیمه صنعتی.

3- کاور بزرگ برای دوربین های ( الف: صنعتی با لنز ثابت    ب: صنعتی با لنز زوم    ج: صنعتی با لنز ایریز).

4- کاور سقفی برای دوربین های فیبری و پین هل که روی سقف نصب می شود.

5- کاور واتر پروف برای دوربین های زوم شونده که این کاور ها می تواند با فن و هیتر داخلی خود در دماهای مختلف محیط، دمای داخلی را ثابت نگه دارد.

سوالات متداول در مورد دوربین های مدار بسته

شدت نور را روی دوربین تنظیم می کند و مخصوص جاهایی است که شدت نور زیاد است و سایز های مختلفی مانند 4، 6، 8 و 12 درجه دارد.

در جاهایی که شدت نور زیاد است یا دوربین کاملا به سمت نور قرار گرفته باید از لنز اتو ایریز استفاده کرد اگر از لنز معمولی استفاده کنیم تصویر کاملا سفید یا کاملا مات و تاریک دیده می شود.

 در یک مساحت مشخص به نسبت ظرفیت خود لنز می توان فاصله ی اجسام را به تصویر مانیتور نزدیکتر یا دور تر کرد در بعضی از دوربین ها از طریق دستگاه کنترل کننده این لنز قابل کنترل است و در اندازه های متفاوتی مانند 20×10 یا 20×20 می توان به آنها دست یافت.

کابل تصویر که خروجی تصویری دوربین را دارد ، کابل کنترلی که سیم های مربوط به اسکنر مانند بالا – پایین و چپ – راست و نیز شامل تنظیم کننده ی لنز می شود، کابل ولتاژ که ولتاژ دوربین از طریق آن تامین می شود .

 وقتی در یک سیستم مدار بسته تعداد دوربین ها نسبت به  تعداد مانیتورها چند برابر باشد به وسیله ی سیستم های تقسیم کننده ی تصویری می توان تصاویر مربوط به چند دوربین را بر روی یک مانیتور نمایش داد.

1- سوئیچرها

2- کوادها

3- مالتی پلکسرها.

سیستم سوئیچر تصویر دوربین ها را به ترتیب و یکی پس از دیگری هر کدام را برای یک مدت کوتاه روی صفحه ی مانیتور نشان می دهد به طوری که وقتی تصویر یک دوربین نشان داده می شود تصویر سایر دوربین ها از دید ما مخفی می ماند یعنی در هر لحظه فقط یک دوربین را می توان روی صفحه ی مانیتور نشان داد یعنی اول تصویر دوربین یک، بعدا تصویر دوربین دو و غیره …

به تعداد دوربین ها کابل تصویر به ورودی تصویری سوئیچر وصل می شود یک کابل تصویر هم خروجی سوئیچر را به ورودی مانیتور وصل می کند.

توسط یک ولوم سرعت نمایش تصویر هر دوربین کم و زیاد می شود و این زمان برای کل دوربین ها یکسان است یعنی در سوئیچر این امکان وجود ندارد که مدت  نمایش تصویر یک دوربین طولانی تر از مدت نمایش دوربین دیگر باشد.

 اکثر سوئیچر ها علاوه بر کابل تصویر کابل صوتی متنازل نیز دارند که اگر کابل ورودی از دوربین صدا نیز داشته باشد بتوان صدا و تصویر را توأم بر روی صفحه نمایش و بلند گو داشت .

در سیستم کواد، 1 یا 4 تصویره ابتدا مانند سیستم سو ئیچر تصاویر دوربین های 1 الی 4 به ترتیب بر روی صفحه مانیتور ظاهر می شود و بعد از تصویر چهارم ، چهار تصویر به صورت همزمان روی مانیتور نشان داده می شود.

معمولا به تعداد 3 یا 4 کابل تصویر از دوربین ها وارد کواد 1 شده و یک کابل خروجی از کواد به مانیتور وصل می شود در صورت استفاده از سه دوربین تصویر چهارم تایم یا زمان را نشان می دهد.

بله – می توان زمان نمایش دوربینی را که اهمیت بیشتری دارد را زیادتر کرد یعنی می توان مدت نمایش تصویر هر دوربین را جداگانه تنظیم کرد و از طریق منوی برنامه ریزی سیستم وارد آن شد.

ابتدا تصاویر دوربین های 1 الی 4 پشت سر هم می آید بعد تصاویر چهار تایی مربوط به آنها به صورت همزمان نشان داده خواهد شد سپس تصاویر دوربین های 5 الی 8 به ترتیب پشت سر هم نشان داده خواهد شد.

وقتی تعداددوربین ها بیشتر، مثلا 16 تایی می شود نمایش پشت سر هم یا غیر همزمان به دلیل فاصله زمانی زیاد چندان اثر بخشی ندارد و نمایش همزمان این تعداد تصویر ارجحیت بیشتری دارد. بدین ترتیب سیستم های مالتی پلکسر می توانند 8 یا 9 یا 12 تصویر را به صورت همزمان روی صفحه ی متنیتور نشان دهند و تعداد دوربین ها را به همان تعدادی که است می توان برنامه ریزی نمود و نشان داد در صورت فرد بودن تعداد دوربین ها روی خانه ی آخری زمان و تاریخ را نشان می دهند.

زیرا معمولا این سیستم ها مجهز به سیستم ضبط تصاویر می باشند یعنی می توان تصاویر را ضبط کرد، آن را بایگانی نمود و در صورت رجوع به بایگانی تاریخ و زمان لازم خواهد بود.

اسکنر روی پایه نصب می شود و دوربین روی آن قرار می گیرد و اسکنر می تواند به کمک حرکت موتور یا موتور های داخلی آن دوربین را در جهات چپ و راست یا بالا و پایین حرکت داد و حتی آن را در مسیر و زاویه مورد نظر قرار دهد. دستگاهی که اسکنر را کنترل می کند کنترلر نام دارد و به وسیله ی دکمه های روی آن می توان دوربین را حرکت داد و حتی آن را در نقطه ی مورد نظر زوم کرد.

اسکنر معمولا می تواند تا حداثر 350 درجه حرکت دورانی راست گرد و چپ گرد داشته باشد که اگر بخواهیم این حرکت به صورت پیوسته ادامه داشته باشد بایستی دگمه ی اتو ماتیک در دستگاه کنترلرفعال شود و اگر بخواهیم زاویه دوران را کمتر و روی زاویه ی خاصی تنظیم کنیم بایستی از زایده کوچکی که روی دستگاه اسکنر به شکل پیچ و مهره بوده و در داخل یک شیار زاویه حرکت را مشخص می کند استفاده کرد در این صورت دوربین به صورت پیوسته در زاویه تعیین شده حرکت خواهد کرد در صورت غیر فعال بودن دکمه ی خود کار بایستی به صورت دستی از طریق دستگاه کنترل ، کنترل نمود.

( دی وی آر ) در واقع سیستم ضبط کننده دیجیتالی تصویر است که از یک یا دو هارد با ظرفیت بسیار بالا برای ذخیره سازی تصاویراستفاده می کند و بیش از 2000 ساعت تصویر را به صورت فشرده ضبط می کند علاوه بر این تمامی قابلیت های سو ئیچر، کواد و مالتی پلکسر را به صورت یکجا دارد و ازطریق منوی مربوطه می توان سیستم را برای شرایط مختلف برنامه ریزی کرد.

ممکن است بخواهیم تصاویر را به مکان دیگری انتقال دهیم و امکان سیم کشی به آن محل موجود نباشد در این صورت می توان از کارت انتقال تصاویر استفاده کرد که یک نوع آن قابل استفاده بر روی کامپیوتر یا یک مینی  کامپیوتر بوده و از طریق خط تلفن تصاویر را ارسال و در مقصد با دادن پس ورد لازم آن را در یافت می کند.

کامل ترین نوع دوربین مدار بسته رنگی که دستگاه کنترلرو کیبورد خاص خود را دارد، گردان است و لنز زوم دارد، می تواند شدت نوررا تنظیم کند. دورو نزدیک شدن تصاویر را در آن می توان کنترل نمود روی سقف نصب می شود و تمامی برنامه ریزی ها و فرامین لازم از طریق کیبورد کوچک و خاص آن قابل اعمال است.

خدمات دوربین های مدار بسته

در مرکز سخت افزار ایران، علاوه بر خدمات راه اندازی و نصب CCTV، تعمیر دوربین مدار بسته نیز ارائه می شود. شما می توانید در صورت بروز هرگونه ایرادی با ما تماس گرفته و از خدمات مرکز بهره مند شوید. اغلب دوربین های مدار بسته به دلیل نصب در محیط باز و قرارگیری در معرض هوای آزاد، باران باد و غیره، نیاز به سرویس دوره ای دارند. توصیه می کنیم پیش از بروز مشکلات جدی، با سرویس دستگاه های خود، احتمال هزینه های بالا را به حداقل برسانید.

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩