جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

دوربین مدار بسته، از نصب تا تعمیر

دوربین مداربسته به عنوان یکی از اجزاء مهم و ضروری در مراکز تجاری، ادارات، بانک ها و حتی برخی منازل، ضمن رصد و ضبط کردن عبور و مرورها، امنیت فضاهای مسکونی و شغلی را تامین می کند. آیا می دانید دوربین های مدار بسته در چه مدل هایی تولید شده اند؟ هر مدل برای استفاده در چه فضایی کاربرد دارد؟ دوربین مدار بسته چطور نصب می شود و برای راه اندازی آن چه تجهیزاتی مورد نیاز است؟ در صورت خرابی، چگونه باید این سیستم را تعمیر کرد؟ اینها سوالاتی هستند که در ادامه مطلب امروز به آنها پاسخ می دهیم. اگر قصد تجهیز منزل یا محل کار خود به دوربین مداربسته را دارید یا اخیرا این کار را انجام داده اید، مقاله پیش رو نکات کاربردی را در اختیارتان قرار می دهد.

دوربین مدار بسته

انواع دوربین مداربسته

به طور کلی دو نوع دوربین مداربسته تولید و عرضه شده است. دوربین های آنالوگ ارزان ترین نوع هستند و نصب آنها هم بسیار راحت انجام می شود. این نوع دوربین، برای نصب به کابل برق و کابل rg58 و یک دستگاه ضبط کننده تصاویر دیجیتال یا dvr نیاز دارد. دوربین مداربسته آنالوگ، اطلاعات تصویری تمامی دوربین های یک مجموعه را به صورت آنالوگ دریافت کرده و آنها را توسط نرم افزارهای خاصی، به تصاویر دیجیتال تبدیل می کند.

دوربین تحت شبکه (IP) هم نوع دیگری است که اطلاعات را توسط کابل های شبکه به کامپیوتر منتقل می کند. در مثالی دیگر، می توان به استفاده از تکنولوژی WiFi به جای کابل در این دوربین ها اشاره کرد. بدیهی است که این تکنولوژی برای مکان هایی که امکان کابل کشی در آنها وجود ندارد مناسب است.

سیستم نظارت تصویری هیبریدی یا هایبریدی چیست ؟

دوربین مدار بسته هیبریدی یا هایبریدی، در واقع ترکیبی از سیستم آنالوگ و دیجیتال در خدمات نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته است. با استفاده از سیستم هیبریدی میتوان از کلیه مزایای سیستم های آنالوگ و دیجیتال به نحوی بهره برد که لطمه ای به کیفیت هیچکدام وارد نگردد. سیستم های پیشرفته و جدید ذخیره تصاویر بصورت ترکیبی، این امکان را به ما می دهد که بصورت همزمان از دوربین های دیجیتال و آنالوگ بر بستر های انتقال تصویر مربوط به خود استفاده کرده و بصورت همزمان و یک پارچه ، آنها را مدیریت و ذخیره نماییم. اجرای سیستم های هایبریدی برای پروژه های کوچک ، متوسط و بزرگ، باعث کاهش چشم گیر هزینه ها و در عین حال، بهره مندی از مزایا و کیفیت بالای دوربین های دیجیتال شده و امکان هوشمند سازی کامل تصاویر را برای ما فراهم می سازد.

با استفاده از سیستم هیبریدی میتوان از کلیه مزایای سیستم های آنالوگ و دیجیتال به نحوی بهره برد که لطمه ای به کیفیت هیچکدام وارد نگردد. سیستم های پیشرفته و جدید ذخیره تصاویر بصورت ترکیبی ، این امکان را به ما می دهد که بصورت همزمان از دوربین های دیجیتال و آنالوگ بر بستر های انتقال تصویر مربوط به خود استفاده کرده و بصورت همزمان و یک پارچه ، آنها را مدیریت و ذخیره نماییم . اجرای سیستم های هایبریدی برای پروژه های کوچک ، متوسط و بزرگ ، باعث کاهش چشم گیر هزینه ها و در عین حال ، بهره مندی از مزایا و کیفیت بالای دوربین های دیجیتال شده و امکان هوشمند سازی کامل تصاویر را برای ما فراهم می سازد . دوربین مدار بسته ، دوربین مدار بسته

نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

راه اندازی دوربین های مدار بسته و نصب آنها باید توسط کارشناسان این حوزه انجام شود. این فرایند در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری انجام می شود و نصاب باید در این زمینه مهارت و تجربه کافی داشته باشد. پس از حضور تیم نصب دوربین مدار بسته در محل مورد نظر کاربر، محل ارزیابی می شود. این کار با این هدف انجام می گردد که طرح و نقشه دوربین راحت تر تعیین شود.

در مرحله بعد، تعداد دوربین ها و کابل های مورد نیاز مشخص و تهیه می گردند. سپس دوربین ها و دستگاه های ضبط و مانیتورها هریک در فضای اختصاصی شان به دقت نصب می شوند. پس از نصب تجهیزات، نوبت به اقدامات نرم افزاری می رسد. دوربین یا دوربین ها به رایانه متصل می شوند. سپس با استفاده از برنامه ها و روش های خاصی، سیستم دوربین مداربسته به رایانه و شبکه متصل می گردد. در نهایت سیستم تست شده و تمامی دوربین ها در مانیتور با دقت بررسی می شوند.

نحوه عیب یابی دوربین مداربسته

دوربین مداربسته یک سیستم گسترده است که از بخش های مختلفی تشکیل شده است. خرابی یا عملکرد نادرست هریک از این بخش ها مشکلاتی را در نحوه کار دوربین ایجاد می کند. مثلا ممکن است اتصالات ایرادای داشته باشند یا پاور به درستی کار نکند. گاهی هم کابل ها به مرور زمان و بر اثر گرد و خاک و … فرسوده و پاره می شوند و تصاویر به درستی ضبط نمی شوند. همچنین خرابی آداپتور هم می تواند مشکلاتی را در عملکرد سیستم ایجاد کند. عیوب مربوط به NVR و  DVR معمولا ناشی از ایراد سیم تامین کننده برق دستگاه است.

برای عیب یابی دوربین مداربسته، باید کانکتورهای متصل به دستگاه نیز به صورت کامل بررسی شوند. اگر در قسمت ذخیره سازی و ضبط تصاویر مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است ایراد از ھارد دیسک موجود در NVR یا DVR باشد. پس از عیب یابی و شناسایی منشا دقیق مشکل، عملیات تعمیر دوربین مداربسته با توجه به نوع و شدت خرابی قطعات انجام می گردد.

چرا نمایندگی تعمیرات دوربین مداربسته را انتخاب کنیم؟

نمایندگی مجاز تعمیرات دوربین مداربسته انتخابی مطمئن است چون:

  • حرفه ای ترین تعمیرکاران بر روند عیب یابی و ترمیم دوربین و تجهیزات آن نظارت دارند.
  • رضایت مشتری و ارائه خدمات با کیفیت، اولویت کاری ماست.
  • برای تعمیر دوربین مداربسته از پیشرفته ترین تجهیزات و برنامه های روز دنیا استفاده می کنیم.
  • خدمات رسانی در سریع ترین زمان و با هزینه مناسب انجام می شود.
  • خدمات نمایندگی دوربین مدار بسته (نصب و راه اندازی، تعمیرات و …) دارای ضمانت نامه رسمی هستند.

کاربردهای دوربین مدار بسته

کاربرد اصلی و عمده دوربین های مدار بسته در سیستم های حفاظتی است اما کاربرد های آن به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر میرود کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویر برداری نامحسوس.

نوع ساده ی سیستم کنترل تصویری یک دوربین و یک مانیتور می باشد به طوری که تصاویر متحرک جلوی دوربین بر روی صفحه ی مانیتور قابل نمایش باشد. در حالت پیشرفته تر می توان تعداد دوربین ها را افزایش داد و نیز انواع سیستم های کنترلی از قبیل سیستم کنترل زاویه ی دید، سیستم بزرگنمایی دوربین ها و سیستم های ضبط کننده و انتقال تصاویر، همچنین سیستم چند پارچه سازی تصویر را به این مجموعه افزود.

در معرفی انواع دوربین مدار بسته میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- فیبری 2- پین هل 3- نیمه صنعتی 4- صنعتی 5- دید در شب 6- اسپید دام

ولتاژ اغلب دوربین های مدار بسته 12 ولت مستقیم و 220 ولت متناوب است.

ثابت ، ثابت مفصلی( جهت استفاده به عنوان پایه ی قابل تنظیم) و گردان ( گردان دو حالته و گردان چهار حالته ) که در انواع داخلی و خارجی استفاده میشود ، انواع پایه دوربین مدار بسته است. پایه ی ثابت به منظور قرارگیری دوربین در حالت ثابت به کار می رود، حرکتی ندارد و دوربین نیز فضای ثابتی را به نمایش می کشد . در پایه ی مفصلی ، دوربین با حرکت دو حالته ( چپ و راست) یا چهار حالته ( چپ و راست – بالا و پایین ) در زاویه ی دید مناسب و مورد نظر به روش دستی تنظیم می شود. پایه ی گردان به خاطر استقامتی که دارد می تواند وزن دوربین گردان را تحمل کند و دوربین نصب شده روی آن هم می تواند حرکت دو حالته و هم می تواند حرکت چهار حالته داشته باشد.

انواع کاور و دوربین های مناسب آن ها

  • کاور کوچک برای دوربین های فیبری و پین هل.
  • کاور متوسط برای دوربین های فیبری، پین هل و نیمه صنعتی.
  • کاور بزرگ برای دوربین های ( الف: صنعتی با لنز ثابت ب: صنعتی با لنز زوم ج: صنعتی با لنز ایریز).
  • کاور سقفی برای دوربین های فیبری و پین هل که روی سقف نصب می شود.
  • کاور واتر پروف برای دوربین های زوم شونده که این کاور ها می تواند با فن و هیتر داخلی خود در دماهای مختلف محیط، دمای داخلی را ثابت نگه دارد.

لنز دوربین مدار بسته

برای دوربین های صنعتی و نیمه صنعتی متناسب با کاربرد و طرز نصب دوربین یک لنز ثابت در نظر می گیرند که روی آن کار گذاشته می شود ولی دوربین های فیبری و پین هل یک لنز اتوماتیک کوچک دارند که روی خود دوربین نصب شده، قابل دید می باشد و می توان آن را تنظیم کرد. اندازه ی لنز ها معمولا از 8/2 میلی متر، 6/3 میلی متر، 4، 6، 8، 12 و 16 میلی متر می تواند باشد که به نسبت مکانی که دوربین کار گذاشته می شود و میدان دیدی که برای دوربین مورد نظر است بایستی این لنز ها را به کار برد. با افزایش اندازه ی لنز ها بر حسب میلی متر میدان دید کمتر می شود در عوض جزئیات به راحتی قابل دید است.

لنز 8/2 میلی متر زاویه ی دید بیشتری را نشان می دهد یعنی مساحت قسمت دیده شده توسط دوربین بیشتر است در عوض وضوح جزئیات تصویر کمتر است یعنی اشیاء در فاصله ی دورتر کوچک تر و با وضوح کمتری نشان داده می شود.

لنز 28 میلی متر وضوح جزئیات بیشتری را نشان می دهد در عوض زاویه ی دید کمتر می شود یعنی اشیاء در فاصله ی دورتر با مساحت کمتر ولی با وضوح جزئیات بیشتری نشان داده می شود.

همیشه می توان متناسب با موقعیت نصب دوربین و ناحیه ی مورد نظر یک لنز مناسب برای دوربین در نظر گرفت و این نکته را در نظر گرفت که لنز با میلی متر کمتر، زاویه ی دید یا میدان دید یا فضای دید بیشتری را نشان می دهد ولی تصویر در نقاط دورتر، کوچک تر ولی با وضوح جزئیات کمتری دیده می شود لنز با میلی متر بیشتر، زاویه ی دید یا میدان دید یا فضای دید کمتری را نشان می دهد ولی تصویر در نقاط دورتر یعنی با وضوح جزئیات بیشتری ملاحظه می شود.

برخی از اصطلاحات در دوربین های مدار بسته

پن و تیلت : دوربین گردان دو حالته را به نام پن و دوربین گردان چهار حالته را به نام پنتلیت می شناسند.

این دُرآوت دُر : به خاطر تعیین نوع پوشش دوربین ها یا تنظیم نور مناسب آنها در فضا های مختلف دوربین ها را به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می کنند. یعنی در فضای خارجی حتما باید از دوربین ( آوت دُر ) استفاده کرد.

سوالات متداول کاربران دوربین مدار بسته

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩