جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

دلیل به هم ریختن رنگ تلویزیون چیست؟

بی کیفیت شدن تصویر تلویزیون می تواند به عنوان بدترین مشکل این دستگاه ها باشد. این بی کیفیتی می تواند در حالت های مختلفی دیده شود. از تار شدن و کاهش وضوح تصویر تلویزیون گرفته تا افتادن خطوط افقی و عمودی روی نمایشگر، لکه های تیره روی صفحه و … از جمله عمده مشکلاتی است که کیفیت تصویر نمایش داده شده در یک تلویزیون را از بین می برد. یکی دیگر از مشکلات مشاهده شده در تصویر تلویزیون، به هم ریختن رنگ تلویزیون است.

در این حالت رنگ های نمایشگر با هم قاطی شده و کیفیت تصویر به شدت پایین می آید. در این صورت برای کاربر این سوال مطرح می شود که دلیل این قاطی شدن رنگ ها چیست و چرا این مشکل در نمایشگر تلویزیون ایجاد شده است. در اینجا می خواهیم دلیل به هم ریختگی رنگ تلویزیون و راه کار رفع آن را مورد بررسی قرار دهیم. در صورت بروز هر گونه مشکل در تلویزیون می توانید با نمایندگی تعمیر تلویزیون تماس بگیرید و ضمن بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان از تعمیرات تلویزیون در محل و منزل بهره مند شوید.

به هم ریختن رنگ تلویزیون

به هم ریختن رنگ تلویزیون به چه معناست؟

زمانی که رنگ ها به هم می ریزد، حالت های مختلفی ممکن است در نمایشگر مشاهده شود. برای مثال یکی از این حالت ها پخش شدن رنگ ها در صفحه نمایش است. گاهی نیز رنگ های عجیبی در صفحه مشاهده می شود. در بسیاری از موارد رنگ های سبز و قرمز و آبی در صفحه دیده می شوند یا این که نقطه های سیاه رنگی در نمایشگر مشاهده می شود. وجود رنگ های غیر طبیعی و مواردی از این دست تمام حالت هایی است که می توان شاهد به هم ریختن رنگ تلویزیون بود.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: ترفندهای حل مشکل کم نور شدن تلویزیون

دلایل به هم ریختن رنگ تلویزیون شامل چه مواردی است؟

برای این که بتوان به دلیل اصلی به هم ریختگی رنگ تلویزیون پی برد، باید دستگاه به دقت توسط یک تعمیرکار حرفه ای و ماهر بررسی و عیب یابی شود تا دلیل اصلی بروز این مشکل تشخیص داده شود. تعمیرکار با بررسی پنل تلویزیون و دیگر قطعات مرتبط با تصویر، علت مشکل را تشخیص داده و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام می دهد. مراجعه به یک مرکز تعمیرات تخصصی تلویزیون در این خصوص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای مثال می توان مرکز سخت افزار ایران را به عنوان یک مرکز قابل اطمینان در این زمینه معرفی کرد. دلایل کلی به هم ریختن رنگ تلویزیون شامل موارد زیر می شود:

  • خرابی و بروز مشکل در بک لایت
  • خرابی و بروز مشکل در پنل تلویزیون
  • وجود پیکسل های سوخته و خرابی ترانزیستور ها
  • بروز مشکلات برقی در دستگاه
  • روشن بودن طولانی مدت تلویزیون و وجود یک منبع حرارتی در کنار دستگاه
  • خرابی و سوختن فلت های تصویر

کدام قطعات با به هم ریختگی رنگ تلویزیون ارتباط دارد؟

در بالا به دلایل متعدد به هم ریختن رنگ تلویزیون اشاره شد. اما پیش از توضیح روش های رفع مشکل و توضیح بیشتر علت به هم ریختن رنگ ها، بهتر است به قطعاتی اشاره کنیم که می توانند در خرابی و بروز این مشکل در تلویزیون دخیل باشند. بک لایت یکی از مهم ترین این قطعات است.

بعد از آن پیکسل ها، ترانزیستور ها، فلت تصویر، منبع تغذیه، برد اینورتر، مادربرد، کابل ها و برد کنترل از جمله قطعات مهمی هستند که خرابی و بروز مشکل در هر یک از آن ها می تواند موجب قاطی شدن رنگ تلویزیون شود. تعمیرکار با بررسی دستگاه و چک کردن هر یک از این قطعات، اقدامات لازم برای رفع مشکل به هم ریختن رنگ تلویزیون را انجام می دهد. برای مثال ممکن است به تعمیر برد اینورتر تلویزیون نیاز باشد. در ادامه برخی از این موارد را بیشتر بررسی می کنیم.

  • خرابی بک لایت تلویزیون

خرابی بک لایت و بروز مشکل در این قسمت تاثیر مستقیمی بر کاهش کیفیت تصویر و خراب شدن تصویر نمایش داده شده دارد. از به هم ریختن رنگ تلویزیون گرفته تا کم نور شدن تصویر و تیره شدن بخشی از تصویر نمایش داده شده از جمله مشکلاتی است که در صورت خرابی بک لایت در تصویر مشاهده می شود. در صورتی که تعمیرکار تشخیص دهد که مشکل به هم ریختگی رنگ تلویزیون از بک لایت است، با تعمیر و تعویض بک لایت، مشکل را برطرف می کند. نکته مهم در تعمیر بک لایت تلویزیون، استفاده از قطعات اورجینال و با کیفیت است. از طرفی معمولا توصیه می شود در صورت سوختن یک یا دو ردیف از لامپ ها و گذشتن مدت زمانی از خرید تلویزیون، کل لامپ ها با هم تعویض شوند تا کیفیت تصویر یک دست باشد.

  • خرابی  پنل تلویزیون

با وجودی که مشکلات متعددی را می توان به خرابی و بروز مشکل در پنل تلویزیون نسبت داد، اما یکی از جدی ترین آن ها به هم ریختن رنگ تلویزیون است. آب خوردگی، ضربه و فشار، استفاده از مایعات شوینده و شیمیایی برای تمیز کردن تلویزیون و نوسانات برقی می تواند به پنل آسیب برساند که نتیجه آن در حالت های مختلفی نمایان می شود. با آسیب دیدن پنل، ترکیب رنگی در دستگاه مورد نظر به درستی انجام نخواهد شد و به همین دلیل نیز شاهده به هم ریختگی رنگ تلویزیون خواهیم بود. فرایند تعمیر پنل تلویزیون یک کار بسیار تخصصی است و باید با مهارت و تجربه بسیار بالایی انجام شود. حتی در مواردی نیز ممکن است به ناچار نیاز به تعویض پنل تلویزیون باشد که این امر بسیار هزینه بر خواهد بود.

  • وجود پیکسل های سوخته در تلویزیون

پیکسل ها در نمایش و ارائه رنگ تصویر نمایش داده شده در تلویزیون نقش دارند. هر یک از این پیکسل ها به یکی از رنگ های قرمز، آبی و سبز در می آیند. ترانزیستور ها نیز قطعاتی هستند که هر یک از این پیکسل ها را کنترل می کنند. سوختن و خرابی این پیکسل ها می تواند روی تصویر نمایش داده شده در دستگاه اثر بگذارد. تعمیرکار دستگاه با بررسی تلویزیون تشخیص می دهد که آیا پیکسل سوخته یا ترانزیستور معیوبی در تلویزیون وجود دارد یا خیر. با تعمیر و تعویض این قطعات می تواند مشکل به هم ریختگی رنگ تلویزیون را برطرف کند.

علت سبز رنگ شدن نمایشگر تلویزیون

مشاهده رنگ سبز روی نمایشگر و نمایش خطوط سبز رنگ روی تصویر یکی دیگر از حالت های به هم ریختن رنگ تلویزیون است. دلیل بروز این حالت عمدتا به دلیل بروز مشکل و وارد شدن ضربه به پنل دستگاه است. در نتیجه اگر چنین حالتی روی نمایشگر مشاهده شده تعمیرکار باید دستگاه را بررسی کرده و در صورت نیاز به تعمیر و تعویض پنل آن بپردازد.

چرا رنگ تلویزیون قرمز می شود؟

یکی دیگر از حالت های بارز به هم ریختن رنگ تلویزیون، مشاهده تصویر به رنگ قرمز است. قرمز رنگ شدن تصویر تلویزیون معمولا به دلیل روشن بودن دائمی یک پیکسل است. از طرفی در صورت عدم دریافت برق توسط ترانزیستور ها، نور از لایه RGB عبور می کند و در نتیجه این امر پیکسل های مورد نظر به رنگ قرمز در آمده و به این حالت دیده خواهند شد. راه کار رفع مشکل ایجاد شده در این حالت، انجام برخی فرایند های تعمیراتی روی پیکسل های معیوب است. معمولا با گرم کردن پیکسل هایی که دچار مشکل شده اند، مشکل به هم ریختگی رنگ تلویزیون و قرمز رنگ شدن آن را برطرف می کنند.

علت مشاهده رنگ آبی در تلویزیون چیست؟

در حالت دیگری از به هم ریختن رنگ تلویزیون، شاهد آبی شدن صفحه تلویزیون هستیم که کیفیت در این حالت هم به هم می خورد. اگر این حالت در دستگاه مشاهده شود باز هم باید مشکل را در پنل تلویزیون جست و جو کرد. ضربه و آسیب به پنل می تواند موجب بروز این حالت شود. البته در این حالت نباید از خرابی بک لایت و حتی سوختن پیکسل های تلویزیون غافل شد، چرا که این موارد نیز می تواند موجب بروز مشکل در نمایشگر دستگاه شود. در نتیجه باز هم اهمیت مراجعه به یک مرکز بسیار تخصصی و معتبر برای تعمیر تلویزیون مطرح می شود.

رفع مشکل قاطی شدن رنگ های تلویزیون

همان طور که در بالا مشاهده شد، حالت های مختلفی را می توان به عنوان به هم ریختن رنگ تلویزیون در نظر گرفت. حتی علاوه بر این موارد، دو رنگ شدن تصویر، مشاهده یک رنگ اضافه در تصویر یا نگاتیو شدن تصویر نیز از دیگر حالت های ممکن است. به هر حال اولین موضوع مهم در رفع مشکل به هم ریختگی رنگ تلویزیون، تشخیص علت بروز این مشکل است. بعد از عیب یابی و تشخیص، می توان مشکل را برطرف کرد. مانند تعمیر و تعویض بک لایت که در بالا به آن اشاره شد یا تعمیر فلت های تصویر و برد های دستگاه. گاهی نیز مشکل ساده است و با یک سری تنظیمات یا بررسی کابل های اتصالی به تلویزیون و جا به جا کردن آن ها مشکل به هم ریختن رنگ تصویر برطرف خواهد شد.

5/5 (1 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.