جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

آموزش تعمیر مانیتور CRT و LCD

مرکز سخت افزار ایران، برگزار کننده دوره های تخصصی آموزش تعمیر مانیتور / صفحه نمایش می باشد. کارآموزان علاقمند به این بخش با نحوه عیب یابی صحیح بردهای مانیتورهای موجود در بازار ایران آشنا شده و میتوانند به راحتی مانیتورهای ال جی ، سامسونگ ، سونی ، ایسر و غیره را تعمیر کنند. همچنین شما میتوانید با شرکت در دوره آموزش تعمیر مانیتور با انواع نمایشگرهای خانگی ، صنعتی ، مانیتورهای پزشکی و مانیتورهای سرور آشنا شده و آنها را تعمیر کنید

تعمیر مانیتور

مقایسه مانیتورهای LCD و CRT

اولین چیزی که در دوره آموزش تعمیر مانیتورهای LCD و CRT مطرح می شود، مقایسه این محصولات است. شما باید تفاوت های بین این مانیتورها را بدانید تا بتوانید هریک از آنها را عیب یابی و ترمیم کنید. روشنایی و وضوح تصویر مهم ترین وجه تمایز این مدل ها به شمار می روند. LCD ها بین 2 تا 4 برابر روشن تر از مانیتور های CRT هستند. این در حالی است که وضوح تصویر در مانیتور های CRT به همین نسبت از مانیتور های LCD بیشتر است. زاویه دید مدل های مجهز به لامپ تصویر هم بهتر از ال سی دی هاست.

نکته دیگر این که امواج مغناطیسی گوشی موبایل و آهن ربا روی مانیتورهای CRT تاثیر سوء می گذارند در حالی که مانیتورهای LCD این این موارد تاثیر نمی پذیرند. دیگر تفاوت مانیتورهای LCD و CRT مربوط به کیفیت رنگ آنهاست. مدل های CRT انعطاف بیشتری در ارائه رنگ های قابل دریافت توسط چشم دارند و کیفیت و خلوص رنگ آنها نیز بالاتر است. جالب است بدانید یکی از ایرادات رایج مانیتورهای LCD ایجاد پیکسل سوخته روی صفحه است. در مقابل، مانیتورهای CRT هم ممکن است با مشکل لرزش تصویر مواجه شوند. در نهایت این که وزن CRTها بیشتر از ال سی دی هاست و فضای بیشتری را اشغال می کنند.

تعمیر برد مانیتور LCD و CRT

یکی از سرفصل های مهم آموزش تعمیر مانیتورهای LCD و CRT ، ترمیم برد آنهاست. وقتی برد دستگاه از کار افتاده یا می سوزد، مانیتور به صورت ناگهانی خاموش می شود. البته خاموش شدن نمایشگر دلایل زیادی داراد. اگر بعد از روشن کردن مجدد مانیتور، شاهد چشمک زدن چراغ پاور جلوی دستگاه بودید در حالی که هیچ تصویری وجود ندارد، باید بدانید که ایراد از برد اصلی یا همان مین برد است. همچنین گاهی ممکن است لوگوی نمایشگر (سامسونگ، ال جی یا هر برند دیگری) در صفحه مانیتور ظاهر شده و با خاموش و روشن کردن دستگاه هم هیچ تغییری در این حالت به وجود نیاید.

در هریک از این موارد نیاز به تعمیر برد مانیتورهای LCD و CRT خواهد بود. قطعاتی مثل پردازشگر مانیتور، حافظه رم و ورودی و خروجی های مختلف از جمله ورودی صدا، تصویر، یو اس بی و HDMI روی برد قرار دارند و به همین دلایل تعمیرات آن نیاز به مهارت بالایی دارد. روش های ری بال و ری هات (RE-BALL و REHOT ) اصلی ترین ترفندهایی هستند که مهندسین ارشد مرکز سخت افزار ایران برای تعمیر برد صفحه نمایش های ال سی دی و سی آر تی اجرا می کنند. همچنین روش های دیگری موسوم به Resold و Rework  هم وجود دارند که در شرایط تخصصی تر مورد استفاده قرار می گیرند.

خرابی های رایج مانیتورهای LCD و CRT

مانتیورها بر اثر عوامل مختلفی معیوب می شوند. یکی از رایج ترین موارد خرابی این دستگاه، مشکلات و ایرادهای تصویر است. برفکی شدن، شطرنجی شدن و سایه دار شدن تصویر، جزء مشکلات و اختلالاتی هستند که تصویر ارائه شده در مانیتور را درگیر کرده و نیاز به بررسی و ترمیم دقیق دارند. همچنین ممکن است مانیتور شما به طور کلی تصویری ارائه ندهد. بدیهی است که در این حالت، به محتویات کامپیوتر دسترسی نخواهید داشت. چشمک زدن مانیتور هم جزء موارد رایجی است که باید توسط کارشناسان حرفه ای بررسی و ترمیم شود.

مواردی همچون افتادن یک خط عمودی یا افقی در صفحه مانیتور، وجود نقاط سیاه یا رنگی در تصویر (پیکسل سوختگی)، وجود پرش در تصویر و مشکلاتی از این دست نیز جزء ایرادهای رایج مانیتورهای LCD و CRT به شمار می روند. گفتنی است کادر فنی فعال در نمایندگی تعمیرات مانیتور مرکز سخت افزار ایران، از دانش فنی و مهارت کافی برای رفع هریک از این موارد برخوردار می باشند.

برخی از سرفصلهای دوره آموزش تعمیر مانیتور / صفحه نمایش

  • شناخت انواع مدل ها و برندهای مانیتور در بازار
  • باز و بسته کردن مدلهای جدید
  • آموزش الکترونیک SMD مرتبط به قطعات روی بردهای مانیتور
  • بلوک دیاگرام کلی از عملکرد برد مانیتور و صفحه نمایش
  • نقشه خوانی و شماتیک بورد مانیتور
  • طریقه مسیریابی روی برد مانیتور
  • عیب یابی مدار تغذیه و روش های رفع عیب
  • تفاوت عیب یابی مانیتورهای ال جی و سامسونگ
  • آشنایی با بخش های ولتاژ مانیتور High Voltage
  • تنظیمات سیستم RGB
  • آشنایی با پنل ها ، کریستال مایع و فرکانس های عمودی و افقی
  • آموزش شناخت و تعویض بک لایت در مانیتورهای LCD
  • تفاوت های تعمیرات در مانیتورهای خانگی و صنعتی

لینک های مرتبط

آموزش تعمیر کامپیوتر / تعمیر کامپیوتر / مونتاژ کامپیوتر / تعمیر مادربرد و آموزش تعمیر مادربرد / نصب مادربرد / تعمیر مانیتور و آموزش تعمیر مانیتور تعمیر اسپیکر و آموزش تعمیر اسپیکر / تعمیر منبع تغذیه و آموزش تعمیر منبع تغذیه / تعمیر کارت گرافیک / آموزش تعمیر کارت گرافیک / تعمیر هارد / آموزش تعمیر هارد / اتصال کابل های Data و Power مادربورد

4.3/5 (3 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩